top of page
רק פס.jpg
תמונה 6 טורקיז.png

הסדרה "הוראה איכותית" מוקדשת למורי ישראל. היא הוקמה ביוזמתם של קרן טראמפ ומכון ברנקו וייס כדי להעשיר את עולמם המקצועי של המורים ולסייע להם לבנות ולשכלל את כישורי ההוראה שלהם. הסדרה – תרגום ומקור – מציעה דידקטיקה חכמה: עקרונות מבוססי מחקר ומעשה ושיטות התומכות בלמידה עצמאית ומעמיקה.

 

עורכי הסדרה: יורם הרפז ואלי הורביץ

למידה נראית למורים נכתב על בסיס הספר למידה נראית, ושניהם יחד נחשבים לספרים החשובים ביותר שנכתבו בעשורים האחרונים על למידה והוראה. בלמידה נראית B מתוארים ומנותחים מאות מחקרים בנשואי למידה והוראה, ואילו בלמידה נראית למורים העבודה המחקרית הכבירה השאת מוצגת בקיצור ובבהירות, כך שהעוסקים בהוראה יוכלו ליישם את ממצאיה בעבודתם.

מחקר המחקרים על למידה  והוראה של פרופסור ג’ון הטי מספק את הבסיס המדעי הרחב והעדכני ביותר לכל המבקשים לקדם את הישגיה של מערכת החינוך.

למידה-נראית-כריכה.jpg

מדוע תלמידים אינם אוהבים לחשוב ומתקשים בחשיבה מופשטת? האם חשוב להקנות מידע וללמד עובדות? מהו הערך של תרגול, חזרה ושינון? איך מתאימים את ההוראה ללמודים שונים? כיצד מקדמים תלמידים מתקשים?
אלה הן רק חלק מהשאלות שמעלה פרופסור דניאל ווילינגהם ומשיב עליהן בליוויית הסברים בהירים ודוגמאות מאירות עיניים. הספר מתאר את הדרכים שבהן פועל המוח ומתוך כך מציע עקרונות מנחים להוראה בבתי הספר. וילינגהם מציג ומסביר את התכנים המדעיים והחינוכיים המורכבים באופן מרתק להפליא. הספר היה לרב מכר בקרב מחנכים והורים בארצות הברית ותורגם לשפות רבות

עטיפה-וילינגהאם-למה-תלמידים-לא-אוהבים-את-בית-הספר.jpg

בספרו דרכי חשיבה מפתח הווארד גרדנר משנה חינוכית מקיפה ומושכת. מטרת החינוך היא לטפח בנפשם של התלמידים חתירה לשלוש סגולות הטובות – האמת, הטוב והיפה. האמצעי להשגת מטרה זו הוא הוראה לשם הבנה של תכנים המשקפים את שלוש הסגולות הללו. גרדנר מדגים חינוך לאמת באמצעות הוראת תיאוריית האבולוציה; חינוך לטוב באמצעות הוראת היפוכו – הוראת השואה; וחינוך ליפה באמצעות הוראת המוזיקה של מוצרט. גרדנר מחזיר את החינוך למהותו – השפעה שכלית, רגשית ומוסרית על אישיותם של התלמידים – בספר חכם ורב השראה.

דרכי החשיבה.jpg

מורים הם הגורם החשוב ביותר במערכת החינוך – השפעתם החינוכית על התלמידים היא הגדולה ביותר. כל ניסיון לשפר את מערכת החינוך חייב להתחיל במורים – בטיפוח ההון המקצועי שלהם. הון המקצועי של מורים עשוי מהון אנושי – יכולת ליישם ידע ומיומנויות מורכבים בהוראה; הון חברתי – יכולת לנהל יחסים חברתיים מקדמים; ומהון החלטה – יכולת לבצע שיקול דעת ולקבל החלטות מושכלות. הספר טוען שהון מקצועי של מורים הוא המפתח למערכות חינוך טובות ומראה כיצד ניתן לרכוש, להצמיח וליישם אותו.

“מן המחקרים המקיפים שערכנו”, כותבים המחברים, “התרשמנו שיש בהחלט פוטנציאל לשנות תרבויות של בתי ספר ומערכות חינוך, וכך לשנות את התרבות של מקצוע ההוראה כולו. אנחנו מדברים על שינוי מערכתי בעל היקף תרבותי עמוק”.

הון-מקצעי.jpg

מה ראוי ללמד וללמוד? מהו הידע הנחוץ לחיים בעולם משתנה? או במילים אחרות, איך עונים על שאלתם הנפוצה ביותר של תלמידים: “למה אנחנו צריכים ללמוד את זה?!” הספר חינוך בעולם משתנה: מה באמת חשוב ללמוד מציע קווי מתאר לתוכנית לימודים חדשה הנענית לאתגרי המאה המורכבת והמאתגרת שלנו. במוקד תוכנית הלימודים שתלמידים “צריכים ללמוד” נמצאות “הבנות גדולות” – הבנות עתירות מובן, ערך ונוכחות. בוגרי בית הספר המצוידים בהבנות גדולות, יוצאים לחיים נבונים, טובים ויעילים יותר.

חינוך בעולם משתנה הוא ספר חובה לאנשי חינוך מכל הסוגים ולהורים המבקשים לחנך תלמידיהם וילדיהם לקראת חיים עתירי משמעות והישגים.

דיוויד פרקינס עטיפה - חינוך בעולם משתנה.jpg

מהי הבנה? כיצד היא מתהווה? מדוע היא חשובה כל כך? מה הקשר בין הבנה לחשיבה ביקורתית ויצירתית? מה הקשר בין הבנה להנעה ללמידה? מדוע תלמידים וסטודנטים מתקשים להבין? מה מקורן של אי-הבנות? כיצד מעריכים הבנה? מהי הבנה בתחומים השונים – מתמטיקה, פיזיקה, היסטוריה, ספרות? כיצד ללמד וללמוד לשם הבנה? – אלה הן השאלות שאתן מתמודד הספר. התשובות שהוא מציע הן המפתח להוראה יעילה ולחינוך טוב.

הוראה ולמידה לשם הבנה: מהי הבנה וכיצד להשיג אותה הוא ספר יסודי ומוקפד על טבעה של הבנה ועל הדרכים לטפח אותה. זהו ספר חובה לאנשי חינוך בכל מסגרות החינוך וההוראה.

דאגלס ניוטון עטיפה - הוראה ולמידה לשם הבנה - לדפוס 10122020.jpg

הספר עוסק בשלושה רעיונות משלימים: למידה עוצמתית היא למידה משוחררת; בתי ספר ומערכות חינוך יכולים וצריכים להשתנות ולעודד למידה משוחררת; הדרך הטובה ביותר לקדם בתי ספר ומערכות חינוך כאלה היא באמצעות תנועות חברתיות המאורגנות סביב הרעיון של למידה משוחררת.

סנטיאגו_למידה_משוחררת_10032021ב.jpg

הספר לשנות פחות, לשפר יותר מציג שתי גישות לשינוי בית הספר — הגישה העוקפת והגישה המשתפת. בגישה הראשונה, מנהיגי חינוך מגדירים את הבעיה, בוחרים לה פתרון ומיישמים אותו תוך עקיפה של מחקר מעמיק ושל האנשים שהבעיה והפתרון נוגעים להם ביותר. בגישה השנייה, אנשי חינוך, שהבעיה והפתרון נוגעים להם ביותר, מגדירים את הבעיה וממציאים לה פתרון על בסיס מחקר שיטתי משותף. הגישה הראשונה מייצרת שינוי; הגישה השנייה מייצרת שיפור. ספר חובה לכל מי שרוצה — ומי לא רוצה?! — לשפר את ההוראה והלמידה בבית הספר.

רובינסון_עטיפה_21102020.jpg

מערכת החינוך של הפרובינציה הקנדית אונטריו היא אחת ממערכות החינוך הטובות ביותר בעולם. היא הביאה את תלמידיה להישגים לימודיים מרשימים וצמצמה באופן ניכר את פערי ההישגים ביניהם. אונטריו דומה למדינת ישראל מהיבטים רבים, ולפיכך מערכת החינוך שלנו יכולה – וחייבת! – ללמוד ממערכת החינוך שלה.

 קבוצת חוקרים מבוסטון קולג' חקרה במשך שנים את מערכת החינוך של אונטריו – את הדרכים שבה היא מקדמת את הלמידה, הרווחה והזהות של התלמידים; את שיתופי הפעולה בין חלקיה; ואת "ההובלה מהאמצע" – והציעה מסקנות והמלצות. שומה עלינו לשאול אם כן "מה אפשר לקחת מאונטריו, להתאים וליישם אצלנו?" ולהוביל מהאמצע, ומכל מקום אחר, את מערכת החינוך שלנו.

cover_lehanhig_mi_ha_emtza_225_153.jpg

מהם המאפיינים של מערכות החינוך הטובות ביותר בעולם? שמונה חוקרים בהנהגתה של לינדה דרלינג-המונד עונים על שאלה זו בספר מקיף ויסודי. החוקרים ניתחו את מערכות החינוך של פינלנד, סינגפור, שנגחאי, אוסטרליה וקנדה מבחינת איכות המורים וההוראה ומבחינות נוספות, והפיקו תובנות שמהן כל מערכות חינוך בעולם יכולות וצריכות ללמוד.

בעולם גלובלי שבו מערכות החינוך משוות עצמן למערכות חינוך אחרות ומנסות ללמוד מהן,  הספר חינוך במיטבו הוא ספר חובה. אנשי חינוך בכל הרמות – מהמורים בכיתות עד שרי החינוך – חייבים לקרוא בעיון את הספר ולשאול את עצמם "מה למדתי ממערכות החינוך הטובות בעולם ומה אני יכול ליישם בגזרת החינוך שאני מופקד עליה?".

531fc15d-ec96-4e1a-8e30-1ae8bdd97d34.jpg
תמונה 7.png
רק פס_edited.jpg
רק פס.jpg
bottom of page